Ajatuksia vallasta ja vastuusta Valta on hajautettava

Kaikki blogit puheenaiheesta Henkilöliikenne

Traficomin mielivaltainen "muka asiakaspalvelu"

 

Seuraava uskomaton tarina kertoo, jos ei muuta, niin ainakin sen että monopolit, toimijasta riippumatta eivät koskaan ole hyväksi.  On toimijana sitten yksityinen tai yhteiskunnallinen toimija.

Yritän kertoa mahdollisimman lyhyesti mutta selkeästi.

Liikenne-energian näkökulmia eduskuntavaaliehdokkaille

Tuli ilmastovaalit tai ei, on tieliikenteen energia ja siihen liittyvä autopolitiikka yksi tämän vaalikevään suurimmista puheenaiheista. Valitettavasti keskustelua käydään paikoitellen ilman kummempaa ymmärrystä itse aiheesta, mutta äläpä huoli, sillä tähän postaukseen olen pyrkinyt kokoamaan oleellisinta tietoa asiasta päätöksenteon perustaksi.

 

Mitä kielletään, milloin ja miksi?

Täyssähköllä Lapin pakkasissa

Tuoreimman Tekniikan Maailman kolahtaminen postiluukusta on joka kerta yhtä tunteita herättävä ilmiö ja nämä tunteet ovat siis automiehellä 98-okt… eikun -prosenttisesti positiivisia! Numerossa 5/19 oli jotain tämän blogin aihepiiriin kuuluvaa ja siihen otan tällä kertaa kantaa.

Tekniikan maailman sähköautovertailu

Erilaisten autojen energiankulutuksesta

Sähköisen ajon ja polttomoottorilla tapahtuvan ajon energiankulutusten arviointi ajoneuvon toimintamatkaan liittyen on kohtuullisen yksinkertaista, paitsi että ei oikeastaan. Molempien ajotapahtumien keskimääräinen energiankulutus saadaan kyllä pelkistettyä arvoon, jonka yksikkö on Wh/km, mutta tuon lukeman muodostuminen itsessään on hieman monimutkaisempaa. Eikä energian varastointi ajoneuvossa sekään täysin suoraviivaista ole.

 

Sähköä voimalinjassa – ja hyvä niin!

Vaikka sähköauto on vanhempi keksintö kuin säilyketölkin avaaja, on olemassa ihmisiä, jotka vastustavat syvästi sähköistä liikennettä. Mikäli siis kehruukoneiden polttamiseltaan ehtivät. Tähän valtavaan vastustukseen ei kuitenkaan ehkä olisi tarvetta.

 

Akkutekniikan kehityksen vaatimaton lähitulevaisuus

Sähköauton haluttavuuteen vaikuttaa sen käytettävyys, joka tässä yhteydessä yksinkertaistaen on vastaus kysymykseen ”pääsenkö autolla halutessani paikasta A paikkaan B”. Auton liikenne-energiaan liittyvä käytettävyys riippuu edelleen yksinkertaistaen akkupaketin kapasiteetista, lataustapahtuman toteutuksesta, sekä latauspisteverkon kattavuudesta.

Sähköautolla sänkipellolle - syrjäseutujen yksityisautoilun tulevaisuus

Vuonna 2030 Suomen henkilöautokannan tulisi koostua osin sähköautoista. Se, kuinka suurelta osin, riippuu tosin täysin siitä, keneltä kysytään. Lennokkaimmissa skenaarioissa on väläytelty yli 700 000 sähköauton lauttaa. Maltillinen puolikaskin tuosta on mittava lisäys nykytilanteeseen. Vaikka suuruusluokka on vielä tuntematon, varmaa on, että seuraavan 10-12 vuoden ajanjaksolla bensiini ja diesel käyttövoimina tulevat tekemään tilaa sähköautoille ja sähköhybrideille.

Näkökulmia yksityisautoilun puolesta

Autoilijoita pyritään kurittamaan kovalla kädellä ilmastonmuutokseen vedoten. Viimeisimpänä hullutuksena on väläytelty autokannan muuttamista lyhyellä aikavälillä sähköautoiksi, mikä olisi todellisuudessa varsinainen epäekoteko. On muistettava, että Suomen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on vain reilun promillen. Liikenteen osuus tästä on noin 25%, josta yksityisautoilu aiheuttaa vain osan. Ilmastonmuutos kuulostaakin lähinnä tekosyyltä kiusata suomalaista autoilijaa.

Jäitä akkuun, SDP!

Demarit ovat kuulemma esittäneet, että Suomen autokanta pitäisi nopeasti muuttaa sähköautoiksi ja polttomoottorit kieltää. On hyvä, että ilmastonmuutoksen hillinnässä ollaan tosissaan ja ongelmia ammutaan isolla tykillä. Nyt on vain tähtäys mennyt vähän pieleen.

Ongelma ei ole polttomoottori. Ongelma on fossiilisten polttoaineiden käyttö. Polttomoottorissa voidaan käyttää muitakin polttoaineita kuin fossiilisia.

Ensin vietiin lomarahat - nyt halutaan viedä autotkin alta pois

Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner kertoi Suomen Kuvalehden haastattelussa, kuinka dieselautojen myynti tullaan kielletämään Suomessa jollain aikavälillä. Tätä Berner perustelee ilmastonmuutoksen ehkäisyllä.

Tällä hetkellä Suomen osuus maailman päästöistä on hurjan 0,1 prosentin luokkaa. Liikenteen osuus tästä on Suomessa noin viidennes. Bernerin ehdotus dieselautojen kieltämisestä ilmaston hyväksi on lähinnä naurettava.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä