*

Ajatuksia vallasta ja vastuusta Valta on hajautettava

Tiesitkö tämän Israelista?

  • Tiesitkö tämän Israelista?
  • Propagandassa on eroja.
    Propagandassa on eroja.

Israelin on taas todettu syyllistyneen sotarikokseen, sen hyökättyä YK:n hallinnoimaan kouluun.

Tiesitkö kuitenkaan, että:

1) Israelin media on tehnyt armeijan kanssa 1966 (kyllä, vuotta ennen 6 päivän sotaa) sopimuksen, joka oikeuttaa armeijan ennakkotarkastamaan materiaalin, ja se voi halutessaan kieltää julkaistavan materiaalin kokonaan. Lista kiellettävistä asioista vaihtelee, mutta sisältävät aina kansallisen turvallisuuden, sekä ulkomaisten juutalaisten Israeliin muuton.

2) Israel ylläpitää lakeja, jotka ovat epätasa-arvoisia palestiinalaisia kohtaan. Näiden lakien takia voidaankin puhua Israelin harjoittamasta järjestelmällisestä rasismista, eikä se ole säästynyt vertauksilta natseihin, tai apartheidiin. Vertauksilta, joita on ilmentynyt yhä enenevissä määrin Israelin lisätessä sotarikoksiensa määrää, varsinkin Gazassa. Se ei ole kuitenkaan estänyt sitä yrittämästä tehdä jo tästä vertaamisesta kriminalisoitua.

3) Israel erotti juuri väliaikaisesti Knessetin naisarabijäsenen kuudeksi kuukaudeksi, syynä väkivaltaan yllyttäminen. En ollut lainkaan vakuuttunut syytöksen uskottavuudesta, mutta se kertoo enemmänkin sensuurin huolestuttavasta laajuudesta.

4) Israel päätti 2003, että se voi ampua niinkin nuoria, kuin 14-vuotiaita lapsia. Se on myös toistuvasti jäänyt kiinni tahallisesta lapsien ja siviilien tarkk'ampumisesta, viimeksi sen oman sotilaan rehentelyn takia.

5) Israelin pääministeripuolueen (Likud) perustuskirjassa vastustetaan palestiinalaisten oman valtion perustamista.

6) Israel on saartanut Gazaa vuodesta 2007 nykyhetkeen, ja estänyt muun muassa seuraavien tavaroiden tuonnin ainakin vuoteen 2009, useimpien vuoteen 2010 asti. Voi vain kysyä miksi:

  • A4 paperit
  • Vahaväriliidut
  • Jalkapallot
  • Musiikkisoittimet
  • Kirjat
  • Vaatteet
  • Ruokailuvälineet
  • Jääkaapit ja pesukoneet
  • Ompeluneulat ja langat
  • Lakanat
  • Kengät
  • Patjat
  • Koneiden ja autojen varaosat

7) Israel jää jatkuvasti kiinni palestiinalaisten laittomasta kohtelusta, siis niiden rasististen lakien ja sotarikoksien lisäksi. Tässä vähän esimerkkejä:

Osansa saavat myös ulkomaiset journalistit: Israelin armeija valehtelee brittiläisen journalistin murhasta

Israelin tekosyyt siviilien murhaamiseen, ja palestiinalaisten elämän mahdottomaksi tekeminen eivät ole millään tasolla hyväksyttäviä. Kyllä tämä valitettavasti kansanmurhalta näyttää, vaikka Israel sinnikkäästi yrittääkin puskea ilmoille omaa versiotaan suorittamista teurastuksistaan.

Facebookissa järjestetään paraikaa mielenosoitusta Gazan puolesta - tulkaa mukaan osoittamaan solidaarisuutenne lauantaina!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (68 kommenttia)

Tarja Parkkila

Yrität provosoida saadaksesi aikaan kiihkeän keskustelun, mutta yritys meni niin yli, että toivottavasti kukaan ei vaivaudu.

Janne Hilden

No itse "vaivauduit" heti ensimmäisenä.

Tarja Parkkila

8

Minä olen kova näkemään vaivaa, koska syytetylle kuuluu myös puolustus nykymaailmassa.

Pyhä henki on puolustaja.:)

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Tuntuu vaivautuvan ja sinä kaiken lisäksi ensimmäisenä....

Hamas on terroristijärjestö ja vaarantaa siviilejä... murhaa heitä muutenkin mikäli ovat "vääränlaisia". Mutta koska Hamas tekee jatkuvasti väärin ei se tarkoita että pitäisi puolueellisesti kääntää silmät, kun Israel toimii väärin.

Kokeillaan vääntää rautalangasta, mutta tuskin sekään auttaa. Jos ryhmä A on "paha" ei se tarkoita automaattisesti että sitä vastaan oleva ryhmä B on "hyvä" ja kaikessa täytyisi olla ryhmän B puolella.

Edes Yhdysvallat ei ole 100% kaikessa Israelin puolella http://www.huffingtonpost.com/2014/08/03/un-school...

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Katsopa näitä kuvia ja pohdi mistä löytyy valtioterroristi ja midtä vapaustaistelija:

http://www.pinterest.com/pin/193021534004762621/

Käyttäjän weareallafricans kuva
Niklas Bergman Vastaus kommenttiin #29

Tuo linkittämäsi "kartta" on valheellinen. Erityisesti tuo ensimmäinen on räikeästi harahaanjohtava. Vihreällä merkitty maa-alue ei missään nimessä ollut arabien yksityisomistuksessa.

The Ottoman land ownership laws and the status of land ownership in Palestine are crucially important in the history of Zionism, because of Zionist attempts to purchase land, Arab and British attempts to block them, and subsequent claims by Arabs that they had "owned" most of the land in what is now the State of Israel. It is also important in considering the claims of Palestinian refugees for restitution. Ottoman law divided land into several categories:

Mulk - Privately owned land in the Western sense. Only a tiny portion of the land was owned in this way. This was the only actual non-government private land in Palestine to which people had inalienable ownership rights.

Miri: Land owned by the government (originally the Ottoman crown) and suitable for agricultural use. Individuals could purchase a deed to cultivate this land and pay a tithe to the government. Ownership could be transferred only with the approval of the state. Miri rights could be transferred to heirs, and the land could be sub-let to tenants. If the owner died without an heir or the land was not cultivated for three years, the land would revert to the state.

Mahlul - Uncultivated Miri lands that would revert to the state, in theory after three years.

Waqf: Land belonging to the Muslim religious endowment, which supposedly could not be alienated or sold. Some categories of this type of land were in fact purchased by Zionists at one time.

Matruka - Land left for public use such as highways, as well as communal lands and pastures. These lands belonged to the state, and not to communities or individuals. It is not clear that this category actually existed in Palestine ( Stein, Land Question, p. 14). It is however, listed in the Hope-Simpson report.

Mawat - (or Mewat) So-called “dead”, unreclaimed land. It constituted about 50 to 60% of the land in Palestine. It belonged to the government. Private individuals could purchase and register this land as their own for its unreclaimed value, but it was just as easy to simply cultivate it. If the land had been cultivated with permission, it would be registered, at least under the Mandate, free of charge.

http://www.zionism-israel.com/dic/Land_question_in...

Samira Taina Vastaus kommenttiin #33

Niklas, tossa siteerauksessasi on aika paljon puuta heinää, mutta edes se ei yritä väittää, etteivätkö maat olisi olleet asuttuja ja viljeltyjä, nimenomaan palestiinalaisten toimesta.

Oletko siis sitä mieltä, että oli ihan ok antaa kaikille vuokraviljelijöille ja osmanivaltakunnan omistamalle maalle rakennettujen kylien asukkaille kenkää, koska he eivät 'omistaneet' maitaan ainakaan nykymääritelmien mukaisesti itse?1?

Voi elämän kevät ja kukkanen sentään...

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Auttaisi, jos pikkusen erittelisit, mikä meni "yli". Korjaan mielelläni väärät tiedot.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Mikä Tarjan mielestä ei pidä paikkansa?
Ota nyt vaikka yksi esimerkki.
Tuolla toisessa blogissa meni meininki aika hiljaiseksi kun otin esille Israelin käyttämät ihmiskilvet.

Henry

Tarja Parkkila

Kyllä mie sinutkin Henry jo tunnen ja luulen että muutkin tuntevat.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Juu varmasti.
Antaisiko nyt sen esimerkin.

Henry

Jarkko Korhonen

Mitäpä muutakaan voi fasistiselta hallitukselta odottaa.

Tarja Parkkila

esimerkki:
"Israelilaiset käyttävät palestiinalaisia ihmiskilpinä "

Tässä linkissä on tällainen tunnustus, mutta tuskin te sitä uskotte. WTC-tornitkin on tunnustettu, mutta teidän mukaan senkin tekivät juutalaiset, natsit olivat juutalaisia, kommunistit oli juutalaisia, pankkiirit ovat juutalaisia, kapitalistit ja eliitit ovat juutalaisia ym.
Ja toissalta, juutalaisia ei olekkaan, vaan juutalaiset ovatkin kasaareja.
Että siltä pohjalta,,,,juu.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/47...

Janne Hilden

Maailman arvostetuin ja luotettavin uutislähde - Seurakuntalainen.

Aina kun haluan faktatietoa, kaivan Seurakuntalaisen kaapista.

Tarja Parkkila

9

Minä en ole seurakuntalainen, mutta toivon että hekin alkavat etsimään tosiasioita, vaikka vastavoimana Magneettimedialle, joka taas on teidän luotettu.

Janne Hilden Vastaus kommenttiin #11

Kenen meidän?
Eipä kuulu sekään lehtihyllyyni.

Mika Samuel Kiekkijev

Meissä kaikissa asuu pieni juutalainen, kun oikein kaivaa.

Jukka Mäkinen

Epäilen, minulla ainakin on se pieni nahanpala tallella.

Käyttäjän JuhoRimpelinen kuva
Juho Rimpeläinen

Se että Hamas mahdollisesti käyttää ihmiskilpiä ei tarkoita että Israelin ihmiskilpien käyttö olisi oikein tai hyväksyttävää.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Paatos on kaiken keskustelun suola. Näin vuorostaan Hamasin "pääministeri" Ismail Haniyeh:

https://www.youtube.com/watch?v=y2m_gy-rD_s

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ja juuri sopivasti laikattu hieman ennen loppua.
Sen loppurepliikin ainoa tarkoitus oli antaa kuva siitä, että puhe jatkui juuri noin.
Medialukutaidottomat tuskin ymmärtävät. Haluan kuitenkin lisätä, että sanoi hän mitä tahansa, se ei palestiinalaisten ahdinkoa vähennä.
Ahdingon poistaminen on täysin Israelin oikeistohallituksen käsissä.

Henry

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Ja Israelin oikeistohallitus on täysin USAn käsissä.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Siitä olen samaa mieltä, ettei tämä "pääministeri" ota vastuuta yhtään mistään. Vaikka en arabiaa osaakaan enkä muutenkaan tunne oloja tuolla. Israel on joutunut vastuuseen Gazasta ja on näköjään suurissa vaikeuksissa sen kanssa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

--- (Suositukset saatu ennen kuin sisältö vanheni ja poistettiin.)

Keijo Räävi

Plommer ilmoittautuu tällä puheenvuorollaan pesunkestäväksi eurooppalaiseksi antisemiitiksi.

Jarkko Korhonen

Niin juuri Keijo. Eihän tämä "Jumalan valittu kansa" mitään väärää tee. Kaikki kritiikki siionisteja kohtaan on antisemitismiä. Legendaarista.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

On idioottimaista väittää jokaisen, joka kritisoi Israelia, olevan antisemiitti (koko termin merkitys vesittyy täysin tuolla tavoin).

Tuolla logiikalla jokainen EU:ta tai euroa kritisoiva on natsi ja jokainen maahanmuuttoa kritisoiva rasisti.

Kannattaisi keskittyä Plommerin väitteiden kritisointiin eikä sanoilla leimaamiseen.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Idioottimaista se on,mutta sama ollaan nähty jo persujen suhteen ja putinistiksi haukkumisen suhteen.. Tämä menee aivan saman kaavan mukaan. Tosin putinisteiksi tuomitsevat ovat erittäin suuri ryhmä näilläkin palstoilla.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Tämä kirjoitus ei ole anti-semitistinen. Tein kirjoituksen, koska Israelin toiminnassa on paljon sellaista, minkä lähempi tarkastelu ei kestä päivänvaloa. Näin monimutkaisessa ja pitkässä konfliktissa pitää tietää myös taustoista, ja niitä olenkin yrittänyt tähän kaivaa.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on lisätä tietoa niistä asioista, joista ei valtamediassa olla pahemmin puhuttu. Minä en ole todellakaan magneettimedian lukija, ja jos löydät kirjoituksestani virheen, eli siis tiedon, joka ei pidä paikkaansa, niin kuulisin siitä mielelläni.

Lupaan korjata asiavirheet.

Jukka Tuohimetsä

Yhden mahdollisen asiavirheen löysin lähteistäsi:

"Now, the IDF has announced that Ovadia is being sentenced to 30 days in jail. They assert that he did not actually shoot 13 children, but was instead using the claim to harass and terrorize Palestinians on social media. As we suspected, Ovadia has not even qualified for the .50 caliber rifle, but had posed with it to look intimidating."

http://countercurrentnews.com/2014/08/jail-time-fo...

Eli Israelin puolustuvoimien _mielestä_ toi lapsien ampumisella kehuskellut tarkka-ampuja ei ole oikeasti ampunut niitä lapsia - kunhan kehuskeli muuten vaan Palestiinalaisia ärsyttääkseen...

Johonkin ne reilut 240 Gazalaista Israelin iskujen aikaan väkivaltaisesti kuollutta lasta on kuitenkin kuollut:

http://blogs.afp.com/correspondent/?post/Heartbrea...

"Majakka-koulun kaksi oppilasta, viidesluokkalainen Juhad Shuheiber ja hänen nuorempi veljensä Waseem, kuolivat Israelin ohjusiskussa yöllä heinäkuun puolivälissä. Toisella lapsista oli suomalainen kummi. Koulu vahingoittui tulituksessa eikä voi enää toimia.

Gazan evankelisen seurakunnan alueen köyhille lapsille pitämässä kristillisessä Majakka-koulussa on yli 200 oppilasta."

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/47...

Mutta onhan nuo Gazalaisetkin olleet tuhmia - yhteensä jotain 60 israelilaista ovat saaneet tämän nykyisen konfliktin aikaan hengiltä. Noista n. 60:stä noin 90 % ilmeisesti Gazaan tunkeutuneita Israelin sotilaita.

Mutta Vanhan Testamentin perusteellahan israelilaiset saisivat kait tappaa kaikki vääräuskoiset tuolta luvatun maansa alueelta, joten siihen nähden ovat toimineet hyvin maltillisesti. Ja vissiin myös kaikki muutkin vaellustensa tielle asettuvat:

"1 Kun kanaanilainen Aradin kuningas, joka hallitsi Negeviä, sai kuulla israelilaisten olevan tulossa Atarimin tietä, hän hyökkäsi heitä vastaan ja otti muutamia heistä vangiksi. 2 Silloin israelilaiset antoivat Herralle lupauksen: "Jos annat sen kansan meidän käsiimme, niin me julistamme heidän kaupunkinsa sinulle kuuluvaksi uhriksi ja tuhoamme ne." 3 [i] Herra kuuli israelilaisten pyynnön ja antoi kanaanilaiset heidän käsiinsä. Niin israelilaiset julistivat heidät Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhosivat kaupungit asukkaineen. Siitä paikka sai nimen Horma.*"

"23 Mutta Sihon ei antanut Israelille lupaa kulkea maansa kautta, vaan kokosi sotaväkensä ja lähti Israelia vastaan autiomaahan. Jahasiin saavuttuaan hän ryhtyi taisteluun, 24 mutta israelilaiset löivät amorilaiset perin pohjin ja ottivat haltuunsa heidän maansa Arnonjoesta Jabbokiin, ammonilaisten alueen rajajokeen asti. Ammonilaisten raja oli lujasti varustettu. 25 Israelilaiset valloittivat koko amorilaisten maan ja asettuivat Hesboniin ja kaikkiin muihin amorilaisten kaupunkeihin."

"31 Näin israelilaiset asettuivat amorilaisten maahan asumaan. 32 Mooses lähetti tiedustelijoita vakoilemaan Jaeseria. Sitten israelilaiset valloittivat sitä ympäröivät kylät ja tuhosivat siellä asuvat amorilaiset.

33 Kun israelilaiset tämän jälkeen suuntasivat kulkunsa pohjoiseen pitkin Basaniin vievää tietä, Basanin kuningas Og lähti sotajoukkoineen heitä vastaan ja ryhtyi taisteluun Edreissä. 34 Herra sanoi Moosekselle: "Älä pelkää häntä. Minä annan sekä hänet että hänen kansansa ja maansa sinun käsiisi, ja voit tehdä hänelle, kuten teit amorilaisten kuninkaalle Sihonille, joka hallitsi Hesbonissa." 35 Israelilaiset voittivat Ogin ja surmasivat hänet, hänen poikansa ja koko hänen sotajoukkonsa päästämättä ketään pakoon. Sitten he ottivat haltuunsa hänen maansa."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/4Moos.21.html#o41

"10 "Kun lähdette sotaan ja aiotte vallata jonkin kaupungin, tarjotkaa sille ensin rauhaa ja kehottakaa sitä antautumaan. 11 Jos se suostuu ehdotukseen ja avaa teille porttinsa, velvoittakaa kaikki sen asukkaat tekemään alamaisinanne päivätöitä. 12 Mutta jos kaupunki ei suostu rauhaan vaan ryhtyy taisteluun teitä vastaan, piirittäkää se, 13 ja kun Herra, teidän Jumalanne, antaa sen teidän käsiinne, surmatkaa kaikki sen miehet. 14 Naiset, lapset, karjan ja kaiken muun, mitä kaupungista löytyy, voitte sitä vastoin ottaa itsellenne ja pitää saaliina. Sen on Herra, teidän Jumalanne, antanut teille.

15 "Näin teidän tulee menetellä kaikkien kaukana olevien kaupunkien kanssa. 16 Mutta lähellä asuvien kansojen kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän omaksenne, ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa. 17 Julistakaa nämä kaupungit Herralle kuuluvaksi uhriksi ja hävittäkää ne ja niiden asukkaat, heettiläiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.20.html#o51

Eli, hei vaan kaikki uskovaiset Aabrahamin jälkeläiset tai keitä olettekaan uskontokuntaan katsomatta! ^_^

Mitenkäs on? Onko esim. noiden tekstin pätkien ohjeistus voimakkaampi todistus Luoja Jumala tahdosta siunata kansanmurhia "Herralle kuuluvina uhreina" kuin lihaa ja verta olevat (käsittääkseni uskonne mukaan) Luojan luomukset?

Minä osaan kirjoittaa tekstiä, ja osaisin periaatteessa organisoida myös Raamatun uudelleen kirjoittamiskampanjan. Käsittääkseni kaikki tällä hetkellä luetut Raamatut ja muut pyhät kirjoitukset ovat ihmisten kääntämiä, ihmisten kopioimia ja ihmisten painamia. Inhimillisen virheen mahdollisuus on siis mielestäni selkeästi olemassa.

Palestiinalaisia en osaisi kuitenkaan tehdä. Onko Luoja tehnyt virheen luodessaan palestiinalaiset Israelin tielle ja kansanmurha on keino korjata tuo virhe?

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Kuulisin mielelläni perusteita tälle anti-semitismisyytökselle. Niitä kun satelee AINA Israelin toimia kritisoidessa. Tämä on todellakin enemmän sääntö kuin poikkeus, ja se on usein ensimmäinen keino vastustajan hiljentämisessä.

Lupaan korjata jokaisen asiavirheen, joka minulle osoitetaan.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Tarja Parkkilan esimerkki valheesta:
"Israelilaiset käyttävät palestiinalaisia ihmiskilpinä "

______________________

Tarja on siis eri mieltä Israelin armeijan kanssa?

"The IDF admitted it had used Palestinians as human shields; it acknowledged using human shields 1,500 times during the Second Intifada.;[14] the practice subsequently banned by Israel's High Court of Justice.[14][15] The Israeli Defense Ministry appealed this decision.[14][16] Specifically, while acknowledging and defending the "use of Palestinians to deliver warnings to wanted men about impending arrest operations", the IDF denied reports of "using Palestinians as human shields against attacks on IDF forces", claiming it had already forbidden this practice.[15]"

Henry

Tarja Parkkila

14

Olen eri mieltä myös monen raamatun profeetan kanssa. Miksi kaikki mitä juutalainen sanoo, olisi Jumalan sanaa ?
Älyttömiä ruoskimaan itseään ja omaa kansaansa.

Niko Sillanpää

Päivän Hamas-propagandapläjäys ja vielä noin hiton kulunutkin mukaanlukien tuo klassinen, palturia oleva "saartolista".

Raoul, osaatko selittää, miksi "keskitysleirille saarretut" palestiinalaiset ovat maailman kahdeksanneksi ylipainoisin väestö?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Obesity_in_the_Midd...

Käyttäjän TimoKalliokoski kuva
Timo Kalliokoski

Aika huonot lenkkeilymahdollisuudet?

Niko Sillanpää

Taitaa olla koko tuossa maankolkassa ainakin valoisan aikaa. Mutta ei hätää, Gazaanhan valmistui taannoin olympiamittakaavan uintistadion. Ilmeisesti se rakennettiin savi- ja kakkitiilistä, koska itkeväistön mukaan saarron läpi ei voi tuoda sementtiä.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

En oikeasti tiedä. Tieto kuulostaa kieltämättä yllättävältä. Ihan näin hatusta heittämällä, voisin kuitenkin kuvitella sen johtuvan vain tietynlaisista ruoka-aineksista, joita Israelilaiset Gazaan päästävät.

Olisikin erittäin mielenkiintoista saada ajankohtainen lista tavaroista, jotka ovat kiellettyjä. Miksi se ei ole julkista tietoa, voimme vain arvailla.

Minä arvaan, että Israelilaisten määrittämä lista ei kestä päivänvaloa, kuten ei monet muutkaan sen toimet palestiinalaisia kohtaan, kaikkien näiden vuosikymmenien aikana.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Tarjalle kuvia:
http://www.veteranstoday.com/wp-content/uploads/20...

Katso myös video:
https://www.youtube.com/watch?v=NIihOUYByBY

Saat lisää kuvia jos haluat, mutta kait se että IDF sen tunnustaa riittää jopa Sinulle Tarja?

Henry

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Eipä tuossa mitään uutta tietoa ollut.

Tarja Parkkila

Palestiinalaiset ja Paavit yrittävät tehdä Jeesuksesta ensimmäistä palestiinalaista marttyyria. Ampuiko Jeesus rakettaja, että pääsee ristinpuulle, no ei, antautui ihan vapaaehtoisesti tapettavaksi.

Sitäkö Paavi toivoo palestiinalasilta, että Israel pelastuu ?

Ei Israel aikoinaankaan sillä pelastunut, roomalaiset tuhosivat.

Vai tämäkö se on Paavin toivo?
Jeesuksen sanoiksi on pantu; ' Minä tuhoan tämä paikan ( Jerusalem ) niin, ettei jää kieveä kiven päälle.'

Susanna Kaukinen

Kiitos, tämä oli hyvä! :-)

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Listasit monia aivan päteviä kohtia. Silti tätä en voi aivan ymmärtää:

    «Se on myös toistuvasti jäänyt kiinni lapsien ja siviilien tarkk'ampumisesta tahallaan, viimeksi sen oman sotilaan rehentelyn takia:»

Linkkisi takaa kuitenkin löytyy artikkeli siitä, että näyttöä lasten tappamisesta ei löytynyt ja kyse todellakin saattoi olla vain rehentelystä. Sotilas tuomittiin Israelissa vankeuteen etnisestä uhkailusta.

Väitteesi kuitenkin oli, että "se" eli Israel olisi jäänyt kiinni siviilien ampumisesta tahallaan, vaikka se nimenomaisesti on laitonta. Joskus teoista myös jaetaan tuomioita, joskin varsin lieviä ja syytteet vain harvoin johtavat tuomioon.

Voidaan varmasti sanoa, että Israelin suhtautuminen sotilaiden tekemiin surmiin on varsin leveäperäistä, mutta sotilaiden tekemät tapot ovat silti eri asia kuin "Israelin" tarkoituksella tekemät.

Osaatko arvata, millaisen vastaanoton Hamasin sotilas saisi Gazassa, jos hän onnistuisi ampumaan israelilaisia lapsia?

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Mjoo, tuo jälkimmäinen linkki kertoo siis vain yhdestä sotilaasta, mutta tässä toisessa linkkaamassani kirjoituksessa http://www.theguardian.com/world/2005/jun/28/comme... kerrotaan enemmän toiminnan systemaattisuudesta ja Israelin ainaisesta valehtelusta ja kieltämisestä.

Ihan asiallinen huomautus tuosta lauserakenteestani myös, tarkoitin siis todellakin, että Israel on jäänyt kiinni tahallisesta siviilien ampumisesta. Poistan tuon epäselvyyden. Kiitos.

Käyttäjän weareallafricans kuva
Niklas Bergman

Chris McGrealista sekä The Guardianin tavasta kirjoittaa Israelista voi jokainen lukea täältä.

http://cifwatch.com/?s=chris+mcgreal&submit=Search

Myös blogistin linkkaama artikkeli ja sen taustat käydään tarkemmin läpi.

The Guardian’s lethal narrative about snipers who murder innocent children.

http://cifwatch.com/2013/01/08/the-guardians-letha...

Tarja Parkkila

34

"Osaatko arvata, millaisen vastaanoton Hamasin sotilas saisi Gazassa, jos hän onnistuisi ampumaan israelilaisia lapsia? "

Minä osaan, koska eräät kävivät jokin aika sitten, yöllä, ilmeisesti tunnelien kautta murhaamassa viisihenkisen perheen heidän nukkuessaan, nuorin oli vauva.
Murhaajille pidettiin suurieleiset kunnia-juhlat Gazassa ja nimettiin katu arvostuksen merkiksi, kun toisella puolella oli hautajaiset.

Oikeuteen heitä ei voi mennä hakemaan.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Israelin parlamentissa puhutaan avoimesti keskitysleireistä ja Gazan etnisestä puhdistuksesta sekä ihmisten joukkotuhosta. IDF toimii sen tällä hetkellä sen mukaisesti.

http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/c...

Käyttäjän k4rv1n3n kuva
Tapani Karvinen

Antakaas kun yksinkertaistan väittelyn:
Kuuden päivän sodan jälkeen YK:n turvallisuusneuvosto antoi päätöslauselman, jonka mukaan Israelin:
1. oli vedettävä joukkonsa takaisin silloisten rajojensa sisälle.
2. kunnioitettava kaikkien alueella asuvien kansojen oikeutta itsenäiseen valtioon.

Israel ei ole tähänkään päivään mennessä kunnioittanut kansainvälistä lakia. Siksi termi "roistovaltio" on täysin pätevä, eikä millään mitä on tapahtunut sen jälkeen voida Israelin syyllisyyttä edelleen jatkuvaan palestiinalaisten kansanmurhaan vähentää.

Tarja Parkkila

Kristityt ovat aina syyttäneet juutalaisia lasten murhaajiksi, (rituaaleihinsa.) Ei siinä ole mitään uutta.
On sitten reilusti sitä mitä sanotaan kuitenkin olevan.

Tarja Parkkila

Jatko edelliseen...

Kaikki alkoi siitä, kun roomalaiset piirittivät Jerusalemia, ensimmäisellä vuosisadalla, Jerusalem oli muurien ympäröimä. Roomalaisilla oli raskas aseistus ja miehiä ympäri nyk.eurooppaa, Syyriaan ja ties mitä.

He moukaroivat muureja suurilla kivillä ja heittokenoilla päivittäin nujertaakseen vastarinnan ja saadakseen muuriin aukkoja, joista päästä sisälle. Se oli siis ylimitoitettu hyökkäys, mutta puolustus kesti aikansa.

Ihmiset ( ne siviilit, naiset, lapset, vanhukset )eivät päässeet, eivätkä uskaltautuneet kaupingista ulos ja siellä ehti tulla suuri nälänhätä, koska suuret viljavarastotkin paloivat. Ihmisiä kuoli nälkään tuhansittain.

Alueella olevat muut kaupungit ja viljelykset oli jo tuhottu maan tasalle, pääkaupunki oli vielä valloittamatta/ miehittämättä.

Eräs Pereasta kaupunkiin turvaan paennut Maria niminen nainen jo kerjäsi miekan iskua nälissään, mutta kukaan ei tappanut häntä. Mitään ei enää ollut, joten hän surmasi lapsensa ja paistoi.

Tämä kauhistuttu kaikki, jopa roomalaiset jotka kuulivat tapahtuneesta. Ja tästä on lähtenyt leviämään juttu, juutalaiset uhraavat ja syövät lapsia, vaikka nainen ei edes tiettävästi ollut juutalainen syntyjään.

Lähde: Flavius Jesefus: Juutalaissodan historia.

Käyttäjän AnnaKallio kuva
Anna Kallio

Israelin valtion politiikan kritisoiminen ei ole antisemitismiä.

Mikä tahansa valtio voi sortua sortamaan ja sortamiseen on puututtava. Kansainvälinen laki koskee kaikkia eikä mikään maa saa olla kritiikin yläpuolella. Jos jollakin valtiolla on valtaa ja erivapauksia, se todennäköisesti hyödyntää niitä: tuloksensa sortoa ja väkivaltaa.

Tarja Parkkila

Oletko varma, ettei kansainvälinen laki voisi olla myös puolueellinen ?

Janne Hilden

"How many more deaths will it take to stop what must be called the carnage in Gaza?" Fabius said in a statement. "The tradition of friendship between Israel and France is an old one and Israel's right to security is total, but this right does not justify the killing of children and the slaughter of civilians."

Näin tilanteen sanoiksi pukee Ranskan ulkoministeri. Siksi ehkä kuvatunlaisesti Israel rupeaa ulkomaailmassa monen mielissä olemaan vihatumpi kuin Hamas. Siionistien itseaiheutettua.

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2014/...

Tarja Parkkila

Kaikki ovat niin reppanoita, kukaan ei uskalla nousta Hamasia vastaan, ei tuomita mistään, mutta Israelin poját uskaltaa.

He ovat niin sankareita.

Matti Hirvonen

Kun katsotaan Knessetin varapuhemiehen kirjoitusta niin selvältähän tuo näyttää mitä Israel haluaa:

http://www.israelnationalnews.com/Articles/Article...

Sovereignty – Gaza is part of our Land and we will remain there forever. Liberation of parts of our land forever is the only thing that justifies endangering our soldiers in battle to capture land. Subsequent to the elimination of terror from Gaza, it will become part of sovereign Israel and will be populated by Jews. This will also serve to ease the housing crisis in Israel. The coastal train line will be extended, as soon as possible, to reach the entire length of Gaza.

Käyttäjän AnttiMikkola1 kuva
Antti Mikkola

Ok. Israelistakin siis löytyy joku, joka ei halua kovin reilua rauhaa. Kaikki mielipidetiedustelut kuitenkin osoittavat, että juutalaiset suhtautuvat kahden valtion ratkaisuun ja naapureihinsa huomattavasti suvaitsevaisemmin kuin palestiinalaiset. Pitää muistaa, että KAIKKIEN palestiinajärjestöjen ylöskirjattuna tavoitteena on Israelin hävittäminen ja ainakin Hamasin osalta myös kansanmurha.

Tarja Parkkila

66

Pojat allekirjoittavat aikomuksen kolmiyhteisen sydämellisesti.

Käyttäjän AnttiMikkola1 kuva
Antti Mikkola

Vastataan esitettyihin väitteisiin.


1) Israelin media on tehnyt armeijan kanssa 1966 (kyllä, vuotta ennen 6 päivän sotaa) sopimuksen, joka oikeuttaa armeijan ennakkotarkastamaan materiaalin, ja se voi halutessaan kieltää julkaistavan materiaalin kokonaan. Lista kiellettävistä asioista vaihtelee, mutta sisältävät aina kansallisen turvallisuuden, sekä ulkomaisten juutalaisten Israeliin muuton.

+++ Näin on toimittu Suomessakin kriisi- ja sotatilanteissa. Ei ole mitään uutta auringon alla. Muiden muassa lehdistönvapautta valvova Freedom House rankkaa Israelin lehdistönvapauden korkealle, mutta on ajoittain pudottanut sen "osittain vapaa" luokkaan, joka on toiseksi paras. Länsiranta ja Gaza taas luokitellaan yksinkertaisesti "ei vapaa" luokkaan. Miksi et meuhkaa siitä?

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2...


2) Israel ylläpitää lakeja, jotka ovat epätasa-arvoisia palestiinalaisia kohtaan. Näiden lakien takia voidaankin puhua Israelin harjoittamasta järjestelmällisestä rasismista, eikä se ole säästynyt vertauksilta natseihin, tai apartheidiin. Vertauksilta, joita on ilmentynyt yhä enenevissä määrin Israelin lisätessä sotarikoksiensa määrää, varsinkin Gazassa. Se ei ole kuitenkaan estänyt sitä yrittämästä tehdä jo tästä vertaamisesta kriminalisoitua.

+++ Israelin vertaaminen natseihin on kiistatta osoitus juutalaisvastaisuudesta. Maa ei myöskään ole koskaan syyllistynyt sotarikoksiin kuin korkeintaan yksittäisten komentajien taholta.


3) Israel erotti juuri väliaikaisesti Knessetin ensimmäisen naisarabijäsenen kuudeksi kuukaudeksi, syynä väkivaltaan yllyttäminen. En ollut lainkaan vakuuttunut syytöksen uskottavuudesta, mutta se kertoo enemmänkin sensuurin huolestuttavasta laajuudesta.

+++ Suomessakin maanpetturit laitettiin sodan aikana turvasäilöön.


4) Israel päätti 2003, että se voi ampua niinkin nuoria, kuin 14-vuotiaita lapsia. Se on myös toistuvasti jäänyt kiinni tahallisesta lapsien ja siviilien tarkk'ampumisesta, viimeksi sen oman sotilaan rehentelyn takia.

+++ Höpö höpö. Tietenkin jos 14-vuotias yrittää esimerkiksi mennä täyteen bussiin räjäyttämään itsensä niin tottakai on luvallista ampua ihmishenkien säästämiseksi.


5) Israelin pääministeripuolueen (Likud) perustuskirjassa vastustetaan palestiinalaisten oman valtion perustamista.

+++ Tarkkaan ottaen Likudin linjana on ollut se, että Jordania on jo palestiinalaisille perustettu valtio ja Palestiinan mandaatin alueella arabeilla voi sen lisäksi olla autonomia.


6) Israel on saartanut Gazaa vuodesta 2007 nykyhetkeen, ja estänyt muun muassa seuraavien tavaroiden tuonnin ainakin vuoteen 2009, useimpien vuoteen 2010 asti. Voi vain kysyä miksi:

++ Sitä sinun tulee kysyä Israelista eikä levittää perättömiä huhuja.


7) Israel jää jatkuvasti kiinni palestiinalaisten laittomasta kohtelusta, siis niiden rasististen lakien ja sotarikoksien lisäksi. Tässä vähän esimerkkejä:

+++ Sota on julmaa, mutta juuri siksi onkin mentävä ongelman juurisyihin. Pohjalta löydämme ilkeän totuuden, että konfliktin perustava syy on se, ettei minkäänlainen juutalaisvaltio käy arabeille. Israel on ollut valmis rauhaan koko historiansa ajan, mutta naapureille Jordaniaa ja Egyptiä lukuunottamatta se ei ole käynyt, vaikka Israel on tunnollisesti noudattanut näiden kanssaan solmimiaan rauhansopimuksia.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Tässä oli yksi selväpäisistä vastineista.

Samira Taina

Tässä hieman elämää tämän päivän Itä-Jerusalemissa.

http://electronicintifada.net/blogs/jalal-abukhate...

Palstan Israelin puolustajat tietenkin väittävät, että juttu on puolueellinen tai ehkä jopa täyttä roskaa. Mutta ei se ole. Viestejä tilanteen surkeudesta ja kärjistymisestä on kuultu jo vuosia, ja hyvin monelta eri taholta.

Ja ei, Itä-Jerusalem ei ole Hamasin vallassa, eikä sieltä ammuta raketteja minnekään.

Mikke Muutos

Vähän suvaitsevaisuutta peliin jos kerran ryhdytään kritisoimaan ja ottamaan puolta asiassa niin, kertokaa nyt kannatatteko myös tämän Suomalaisen toimintaa (siis ihan oman valtion kansalaisen), eli eikö pitäisi ensin hoitaa omat asiat ennenkuin lähdetään merta edemmäs kalaan:

https://www.youtube.com/watch?v=IuU6x9mM-Es&featur...

Samira Taina

Sekopäitä on nykyään kaikkialla, ja edustavat keskenään hyvin erilaisia äärilaitoja, valitettavasti. Eli yksittäisenä Suomen kansalaisena tuo ei liene sen suurempi 'ongelma' kuin yksittäinen natsikaan.

Tässä ketjussa on kuitenkin kysymys rakenteellisesta ja systemaattisesta sorrosta, jota valtio harjoittaa suhteessa vähemmistöönsä ja miehittämiensä alueiden väestöön.

Ja niin, kyllä nuo kalifaatin perään haikailijatkin ovat jo ihan todellinen ongelma, mutta lähinnä Syyriassa ja Irakissa, eivät Suomessa.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

2) Melko ymmärrettävää, jos juutalaiset eivät tykkää natsivertauksista. Arabit taisivat olla ne, jotka tekivät jälkimmäisten kanssa yhteistyötä.

3) Zoabi ei ollut ensimmäinen naisarabi Knessetissä, vain yhden puolueen ensimmäinen (Wikipedian mukaan Hussniya Jabara 1999). Mutta mistä hänen saamansa ojennus piti toimia esimerkkinä? Ettei valtio hyväksy lapsien kidnappaamista poliittisena toimena? Jos mielestäsi moinen ei ole terrorismia, niin mitä?

4)Oman linkkisi mukaan Israel ei viimeisessä tapauksessa jäänyt kiinni lasten ampumisesta, kun sen sotilaan pelottelu somessa todettiin juuri siksi, eli pelkäksi pelotteluksi. Eli ei voi nostaa esimerkiksi.

5) Likud ei ole halukas kahden valtion malliin, pitäen Palestiinalaisvaltiota sieltä 1977 lähtien uhkana Israelin turvallisuudelle. Enpä tiedä, mitä viisasta itse pitäisi kommentoida, mutta niin? Muuten Israelin pitäisikin pitää luonnolliset puolustettavat rajansa, eli ainakin Jordan ja Golanin pohjoislaita.

6) "Estänyt tai rajoittanut", siellä lukee. Mutta ilmeisesti syy noiden nimenomaisten nimekkeiden rajoituksiin on juuri se, minkä kyseisestä artikkelista ainakin kahteen kertaan luit, eli Hamasin painostaminen.

Egyptikään ei erikoisemmin pidä Hamasista ja haluaisi Palestiinalaishallinnon valvovan sen rajan ylitystä. Nythän siellä ei kai ole Israelin joukkoja ollenkaan, vaan Egypti valvoo rajaa toisella puolella ja Hamsain hörhöt toisella.

7) "If there is a suspicious object such as a pile of rocks in the road, we stop a Palestinian and send him to move the object while the soldiers hide behind cover," he said. "The Palestinian is considered unimportant since the object was put there by another Palestinian."

Tuo kuulostaa jotenkin ikävän tutulta. Katkeraa sotaa.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

2) Pahastua saa, mutta jos väitteissä on perää, kuten apartheidia harjoittavan kansan touhussa näyttää olevan, niin ihan turha itkeä jos joku vertaa viimeiseen vastaavaan esimerkkiin historiassa. Gaza on käytännössä keskitysleiri, pl. Hamasin hallinnoimat yhteydet ulkomaailmaan. Israel antaa saarrollaan kaiken vallan Gazan asukkaista Hamasille.

3) Kiitos korjauksesta. Hussniya Jabara oli todellakin Knessetissä ensimmäinen arabinainen. Kuten nyt tiedämme, lapsien kidnappaaminen EI ollut Hamasin tekosia, eikä edes terrorismia. Lisäksi sanoi nimenomaan ymmärtävänsä, ei hyväksyvänsä tekoja. Siinä on tosiaan vinha ero.

4) Siinä siis lukee, että sotilas yritti ensin väittää, että hänen IG-tiliinsä oli murtauduttu, mutta tämä todettiin valheeksi jopa itsensä IDF:n toimesta. "Sotilaan pelottelu" todettiin pelotteluksi Israelin armeijan toimesta. En luota IDF:ään tässä yhteydessä aivan ilmiselvistä syistä. En myöskään yllättynyt, että jätit muut linkit huomiotta - nekin tukevat oletustani kertomalla Israelin aikaisemmasta menettelystä.

5) Koska Iso-Britannia voitti sodan, se oikeuttaa ilmeisesti sinun mielestäsi häätämään ihmiset 2000 vuotta asuttamiltaan alueilta. Sinun mielestäsi siis Israel on oikeutettu sille 1947 myönnettyihin alueisiin, mutta Palestiina ei ole. Tämä on aika paha ristiriita.

6) Niin, eli sinun mielestäsi on ihan ok rangaista 1,2M ihmistä kollektiivisesti muutamien terroristien takia? Minun mielestäni ei ole. Lisäksi sinun tapasi ei ole toiminut, kuten TAAS kerran nähdään.

7) Joillekin on yllättävän hankalaa uskoa, että "Maailman moraalisin armeija" käyttäisi ihmiskilpiä.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

No tuosta lasten kuvitteellisesta sarjatappajasta on enää paha keskustella, kun olet mennyt editoimaan myös sen väitteesi kirjoituksestasi bittiavaruuteen. Ilmiselvästi kuitenki pidetään hieman eri asioita ilmiselvinä. Uskot varmaan senkin, että ISIS teloitti tässä ihan taannoin 1 500 sotavankiaan? Kun semmoinenkin video netistä löytyy.

Noihin ooh, aah -esimerkkeihin pitää tarttua juuri sen takia, että ne ovat meinattu järkyttäviksi ja hyvin uppoaviksi esimerkeiksi vastapuolen pahuudesta. Juu, en ole vielä edes avannut pdf:iäsi, kun laiskana riensin muiden ihmisten mukana katsomaan, että montako sylilasta se paha israelilainen oli listinyt.

RP: "Niin, eli sinun mielestäsi on ihan ok rangaista 1,2M ihmistä kollektiivisesti muutamien terroristien takia? Minun mielestäni ei ole. Lisäksi sinun tapasi ei ole toiminut, kuten TAAS kerran nähdään."

Mikä "minun tapani"? Pointtasin vain, että jos kerran käytät Wikipediaa perusteena omille tarinoillesi, miksi tyhmänä taivastelet, etkä luota WP:hen siinäkin? Kysymykseesi: Jos on niin, että Hamas hallitsee vastoin gazalaisten tahtoa ja hyväksymistä, niin siitähän se vasta parku pitäisi päästä. Eller hur? Itsekin olet valmis vastuuttamaan koko Israelin valtion yksittäisten ihmisten tekemisistä - vaikka äsken juuri sanoit moisen olevan väärin. Koeta nyt päättää.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #83

Israel on kautta aikojen harrastanut simputusta tappamisen tasolla.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer Vastaus kommenttiin #83

Täällä itse asiassa teksti vielä ihan muokkaamattomana. Voit itse katsoa, mitä on tekstissä muutettu. Aion tosin muokata tämänkin tekstin selvittämieni tietojen mukaisesti varmaan huomenna.

http://hän.fi/2014/08/04/tiesitko-taman-israelista/

Toimituksen poiminnat